RGBimage123.jpg  我一向對事業成功的人很好奇,不知道他們的生活真實面如何。今年我有機會受邀去一場晚宴,當我走進金碧輝煌的飯店,我很驚訝看到好幾位成功的企業家也在座。

 

或許是幾杯紅酒下肚令人心情放鬆,或許是柔和的燈光和輕快的音樂令人陶醉,這些成功的大老闆,口沫橫飛的分享經營事業的故事。當他們談到他們的企業王國和日進斗金的收入,他們灼灼逼人的眼神令人不敢逼視。當他們談到如何遊走商場、如何與大家搏感情套交情、又如何打擊競爭對手囊括市場,他們高亢興奮的聲音扣人心弦。光聽他們的故事,我就覺得頭暈,無法想像如何扮演他們的角色,對我而言,他們的日子宛如搭乘雲霄飛車,實在太過刺激,又彷彿踩在高空鋼索之上,因為一切只在一線間。

 

整個晚上話題不斷繞著事業經營打轉,當有人提起自己的事業版圖將做更大的擴充,大家用力的點著頭讚許,當有人提到收入滾滾三代也吃喝不盡,大家露出羨慕的表情。他們的話語如雷貫耳,我覺得自己彷彿坐在一些巨人面前,他們的國度大到我無法想像。

 

當我正在思忖是什麼力量,讓這些大老闆瘋狂的工作,什麼時候他們才會停下來?他們可曾有時間給家人甚至自己?有一位跨國企業的執行長,很感性地宣佈他將把賺到的錢都捐出來從事公益,因為他認為他只是世間的過客,這些錢財並不屬於他,只是他運氣好賺到了。聽到如此令人動容的話語,在座的大老闆露出崇拜的表情,熱烈的鼓掌,現場一片溫馨,掌聲甫落,執行長卻沮喪地接著說:「我事業這麼成功,我太太卻…我真不懂為什麼…」

 

空氣頓時凍結,沒人知道如何反應。我想說「我知道」,話到嘴邊,又嚥了回去。身為女人,我的確知道為什麼。


--------------


Men’s Thoughts – 2

 

I have always been interested in what makes people succeed.  Last month I was invited to a banquet.  When I arrived, I was surprised to see quite a few famous entrepreneurs chatting there.

 

Perhaps the wine made everyone relaxed, or perhaps the soft lighting and music calmed the tycoons.  They were excitedly sharing their stories about running businesses.  Their eyes sparkled when they talked about their gigantic business projects and the annual profits.  Their voices squeaked when they mentioned about the nasty fights with bureaucracy and rivalries.  I felt my head spinning with their ups and downs and I couldn’t imagine putting myself in their shoes.  It seemed they were walking on egg shells in order to build up their kingdoms.  The thin line between extreme success and failure was so subtle but they seemed to enjoy the challenges. 

 

It was interesting to see all the men nod their heads when someone said that he would continue to push for more growth in his business even though he already occupied the biggest market shares.  It was also interesting to see all the men with jealous expressions when someone stated he would continue to expand his business to other fields and scoop up more profits.  Their words thundered in my ears and I felt like I was sitting with giants whose kingdoms were beyond my imagination.

 

When I was wondering what made those tycoons work like crazy to build their kingdoms and when they would ever take a break, one CEO of an international cooperation declared that he would donate most money he had made to help people in need one day.  He said that he was just a passerby in the world and he was just lucky enough to make good money.  The guests clapped their hands with reverence after listening to his very touching declaration.  However he continued with a low voice:  ‘I did so well, but my wife almost left me.  I don’t know why….’ 

 

The air froze all of a sudden.  No one knew how to respond.  The words ‘I know’ rushed to my mouth, but I swallowed them hard.  As a woman, I know the reasons.

RGBimage123.jpg  

arrow
arrow
    全站熱搜

    bihhua 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()